Колишня виконавчий директор Офісу простих рішень та швидких результатів Марія Барабаш після арешту Михайла Саакашвілі в Грузії ніяк не може знайти собі нового місця для докладання зусиль. Кілька місяців тому вона замість бізнес-вумен почала позиціонувати себе як “антикорупційна активістка” та підбирати за Саакашвілі теми, які він розгойдував, коли ще працював в Україні. Одна з них – боротьба зі схемою дипломування моряків. Але проблема в тому, що Барабаш не збирається боротися зі схемами, а цілком можливо, хоче отримати від них політичні дивіденди.
Схема з видачею документів - це багаторічний біль голови для десятків тисяч українських моряків, які з певною періодичністю мають підтверджувати документи про кваліфікацію. Натомість, щоб зробити процедуру прозорою, на ній заробляють численні посередники, “правильні” тренінгові центри, розробники програмного забезпечення. Якщо коротко, щоб мати право на професію, моряки повинні викладати по $5-8 тис. повз бюджет чи не кожні п'ять років. Загальна сума “виторгу” на схемі становить десятки, якщо не сотні мільйонів доларів.
Схема настільки всім цікава, що її не можуть подолати вже кілька років. Свого часу на неї як кейс для “спрощення” звернув увагу Михайло Саакашвілі. Його Офіс простих рішень на чолі з Марією Барабаш почав розробляти відповідні законопроекти. Однак "з наскоку" прийняти їх не вдалося. Ні втручання СБУ , ні зміна керівництва Морської адміністрації не приводять до бажаного результату. Через парламент провели абсолютно “куцій” законопроект 3944, у якому всі корупційні “годівниці” залишилися, і навіть з'явилися нові” . А профільну постанову Кабміну про цифровізацію та спрощення процесів отримання документів було заблоковано судом за десятками позовів колишніх та діючих інспекторів, які заробляють на схемі (апеляція скасувала рішення, але це поки що далеко не кінець історії ). Наразі документи моряків хочуть завести до “Дії” та зробити сертифікацію максимально незалежною від людського чинника.
Інтереси моряків тривалий час захищає ГО “Українське об'єднання моряків” (Ukrainian Seafarers Union) на чолі з Христиною Король, чоловік якої також є моряком. Вона регулярно виступає за ліквідацію корупційних схем і навіть очолила відділення Офісу простих рішень в Одесі.
Розпил на мільйони: у Кременчуцькій громаді готують масштабну схему
Мінус сотні мільйонів у бюджеті країни: правоохоронці розслідують, як нардеп Шаповалов допомагав бізнес-партнеру ухилятися від податків
Ситуація з системами оповіщення досі незадовільна: хто понесе відповідальність
Налагодили ласу схему: як пилять державні гроші у Вишневій міській раді
Сама схема
Після початку повномасштабного вторгнення USU лобіювало ухвалення законопроекту, в якому пропонувалося вивести всіх моряків з-під мобілізації та, відповідно, дозволити їм виїзд за кордон. Документ не пройшов. Згодом виявилося, що Крістіна сама організувала схему вивезення моряків за кордон за гроші на підставі фальшивих "білих квитків" або тимчасового відстрочення від служби в армії. Чоловіки призовного віку при цьому не обов'язково мали бути моряками - але для них могли підготувати всі "підставні" документи. Ціна питання - $6,5 - 8 тис. Також Христина, за даними слідства, продавала й послугу з отримання сертифікатів у навчальних центрах - від $4,5 до 8 тис. Тобто фактично робила те, з чим публічно "боролася", будучи одним із тих горезвісних "посередників", які наживаються на моряках. “Прибуток зі схеми, ймовірно, отримували: Валерій Постолатій, керівник так званого "Навчального центру фахівців морського транспорту", від імені якого видавалися документи морякам, і начальник слідства Приморського відділу поліції Андрій Мащенко. А веде цей ланцюжок аж до заступника міністра інфраструктури України Юрія Васькова”, – писало видання “Апостроф” із посиланням на розслідування СтопКору.
У квітні поточного року Крістіна та її батько пішли на угоду зі слідством та здали інших учасників схеми, за що поплатилися відносно невеликим штрафом. І тепер Король знову "в антикорупційному строю". “Тобто Крістіна Король за злочин, за яким вона отримала «прибуток» у розмірі 285 168 грн. за один епізод (а їх було набагато більше) і за який передбачається позбавлення волі на строк від 7 до 9 років, отримала покарання у вигляді штрафу у розмірі 425 000 грн. Враховуючи такі обставини укладання угоди, можна зробити висновок, що прокуратура надала «карт-бланш» Король К.Ю. та її злочинній групі для подальшого заробітку у сфері забезпечення незаконного переправлення осіб через державний кордон України”, - написав із цього приводу експерт групи “Левіафан” Микола Мельник.
Спостерігачі часто наголошують, що насправді повністю ліквідувати корупційну схему із дипломами морякам ніхто не збирається. А різні нові правила гри та кадрові перестановки – лише частина ширми, за якою стоять інтереси тієї чи іншої сторони, яка хоче перепідпорядкувати собі багатомільйонні тіньові потоки.
Наприклад, за даними ЗМІ , за діяльністю Король та Об'єднання моряків нібито стоїть проросійський підприємець з Одеси Андрій Іванов, власник компанії “Трансшип” (займається перевалкою вантажів та буксирним бізнесом, не плутати з київським підприємцем з таким же ім'ям ), а також директор логістичної компанії Danube Logistics Group (DLG) Іван Ніякій, який раніше також працював на Іванова. Ніякого ще у 2020 році активно просували на посаду голови Морадміністрації та кейс із ліквідацією/спрощенням схем отримання документів моряками мав стати його “перепусткою” у це крісло. Компанії Іванова звинувачували у залученні російської техніки до роботи в українських портах, а також у роботі в окупованому Криму з цього приводу компанію “Трансшип” навіть обшукувала СБУ. При цьому Іванов безуспішно намагався приватизувати порт Усть-Дунайськ і відомий критикою влади .
Рука руку миє
Цікаво, що Король до Саакашвілі привела саме Марія Барабаш, екс-виконавчий директор Офісу простих рішень та Національної ради реформ. Вони регулярно згадували один одного у публікаціях на Facebook, обмінювалися ідеями про те, як далі боротися з корупцією. Однак як тільки Христина потрапила в СІЗО , Барабаш відразу стала не дистанціюватися, щоб не заплямувати репутацію. Після виходу під заставу Король навіть змогла тегнути “подругу” у пості. А коли все закінчилося "легким переляком" - угодою зі слідством - Барабаш знову повернулася в гру "боротьби за інтереси моряків".
Барабаш активно коментує судовий процес Мінінфраструктури та Морадміністрації проти колишніх інспекторів , які заблокували рішення Кабміну полегшити життя моряків. Щоправда, свої публічні заклики "поставити моряків до центру уваги" адресує чомусь профільному комітету з питань транспорту у Верховній раді. Оскільки як “активістка” Марія може просто ходити на суди як моральна підтримка, не має жодного відношення ні до розробки законів, ні до практичного захисту прав моряків, то тактика тут очевидна: критикувати владу на “хайповій” тематиці, якщо проблема не вирішується, і технічно "приєднатися" до успіху, якщо вона все ж таки буде вирішена.
З погляду бізнесу потенційно "перемогу" Барабаш зможе "продавати" цілому кластеру підприємців, які так чи інакше пов'язані з морськими перевезеннями - логістам, аграріям, металургам. Також можна спробувати зазіхнути на електорат мешканців Одеської, Миколаївської, Херсонської областей, значна частина яких є моряками чи членами їхніх родин.
Питання в тому, скількох аферистів типу Крістіни Король чи чого гіршого – колаборанський бізнес типу компаній Андрія Іванова ще приведе з собою Марія Барабаш на різні посади та позиції та скільки корупційних схем вони організують разом під виглядом турботи про інтереси моряків та їхніх роботодавців.