Голова Дніпропетровської обласної ради Микола Лукашук розкритикував центральну владу через загрозу зриву водопостачання в прифронтових районах регіону. За його словами, такий сценарій став можливим через борги великого водоканалу. Водночас сам Лукашук ще донедавна сам приймав це підприємство на баланс області та обіцяв його "підняти" компанію-банкрута, пише obozrevatel.com.
Пост із критикою Лукашук опублікував на своїй сторінці у Facebook. Ідеться про стратегічне підприємство "Дніпро-Західний Донбас" ("ДЗД"), яке забезпечує водою жителів Синельниківського та Павлоградського районів Дніпропетровської області.
Як звертають увагу журналісти, рік тому сам Лукашук же вимагав від Кабінету міністрів перевести на обласний баланс це підприємство з усіма його боргами, щоб начебто відновити його діяльність. Тепер у своєму дописі в соцмережі Лукашук звинуватив Міністерство фінансів України у відмові надати кошти на покриття майже 700 млн грн боргів "Дніпро-Західний Донбас":
Як вказує лист Мінфіну у відповідь на депутатське звернення щодо ситуації на "ДЗД", Лукашук дійсно вимагав раніше передати цей водоканал йому на баланс. А в приєднаних документах вказував, що планує фінансувати боргові зобов'язання з обласного бюджету.
Кому належить ринок? Як комунальне майно Івано-Франківська опинилося у центрі правового конфлікту
Власник паливної імперії "Галнафтогаз" Віталій Антонов вирішив добудувати свій комплекс: вирішують питання із силовиками
Гучна афера холдингу "Креатив": що зараз з нащадками Андрєм Татарченко та Ярославом Гордієнко
Босая и растрепанная: Леся Никитюк надела льняное платье без белья
Тепер голова Дніпропетровської облради заявив: ""Ми не можемо компенсувати різницю в тарифах державному підприємству". Формально, згідно з Бюджетним кодексом України, облрада дійсно не може фінансувати державні підприємства. Однак в умовах повномасштабної війни, як повідомляють джерела однієї з місцевих адміністрацій, різницю в тарифах прийнято компенсувати саме на рівні місцевих бюджетів.
Така практика дозволяє убезпечити громади від можливих проблем, пов'язаних із діяльністю стратегічних комунальних підприємств. Ба більше, 2022 року Мінфін офіційно підтвердив, що місцеві бюджети можуть відшкодовувати різницю в тарифах через спеціальні програми з оформленням за КПКВК 6071. Такі прецеденти вже були:
- 2023 року невелика Ренійська міськрада, що в Одеській області, наприклад, ухвалила програму компенсації різниці в тарифах на водопостачання та водовідведення на 2023-2025 роки, передбачивши на це близько 10 млн грн зі свого бюджету.
- за рік до війни депутати Кіровоградської облради рекомендували передбачити кошти з обласного та територіального бюджетів на компенсацію тарифної різниці на воду – саме для того, щоб убезпечити водоканали регіону від накопичення боргів.
Однак Лукашук, імовірно, вже не планує надавати субвенції та створювати спеціальні програми, перекладаючи всю відповідальність на центральну владу, в якої й просив передати водоканал на баланс області, стверджує видання. "Мінфін своїми відписками не захотів забезпечити водопостачання прифронтових територій", – написав, зокрема, Лукашук, додавши, що в разі зупинки підприємства "люди чітко знатимуть, хто відповідальний".
Згадана ним "відписка Мінфіну" – це офіційна позиція відомства. Саме в цьому документі й зазначено, що голова обладміністрації просив переведення "ДЗД" на баланс області та збирався покривати борги підприємства коштом обласної громади.
Рішення про передачу водоканалу ухвалив Кабінет міністрів ще навесні 2024 року. Однак на початку літа 2025-го Лукашук раптово заявив, що не хоче приймати на баланс громади підприємство з такою кредиторською заборгованістю. Тобто, ймовірно, за планом Лукашука, компанія має залишатися на балансі області, а от її борги має покрити держава.
Obozrevatel.com зазначає, що в офіційній позиції Мінфіну зазначено наступне: "Розпорядження ухвалено на підставі узгоджених пропозицій Дніпропетровської обласної державної адміністрації та Дніпропетровської обласної ради відповідно до вимог закону". І нинішня заява Лукашука суперечить цьому факту.
У квітні 2024 року Лукашук і сам ділився новиною про передачу водоканалу "Дніпро-Західний Донбас" із державної власності до сфери управління Дніпропетровської обласної ради. Тоді голова облради висловлював оптимізм щодо перспектив підприємства не тільки в частині боргів, а й у частині модернізації.
Публікація Лукашука викликала запитання й у пересічних користувачів соцмереж, які можуть і не знати, що голова облради насправді був згоден взяти проблемне підприємство під свою опіку:
"Де була влада, коли підприємство накопичувало борги? Керівники вже сидять?" – запитав, до прикладу, коментатор Володимир Буга. Микола Лукашук відповів: "Працювала тимчасова депутатська комісія. Звіт заслухано і затверджено".
"Дніпро-Західний Донбас" дійсно далеко не вчора опинився на межі банкрутства, і його борги – це не наслідок війни. До слова, за інформацією самої облради, на початку каденції Лукашука борги "ДЗД" були ледь не вп'ятеро меншими, ніж станом на червень-2025.
Раніше заяви Лукашука в соцмережах уже привертали увагу медіа. Приміром, на початку 2025 року очільник обласної ради переживав через можливу економічну ізоляцію громади. А наприкінці травня того ж року фіксувалося поширення в медіа, які пов'язують із самим Лукашуком, дестабілізаційних повідомлень про фронтову ситуацію в області на тлі наближення ворожих військ, стверджує obozrevatel.com.
"Схоже, Микола Лукашук демонструє поведінку "політика-перевертня": замість важкої системної роботи, послідовності дій і відповідальності за них він вважає за краще влаштовувати публічні скандали з центральною владою. Проблема водопостачання в області – це дійсно критично важливе питання, але вирішувати його треба не гучними заявами в соцмережах, а системною роботою на всіх рівнях влади. Не давати обіцянок, які не знаєш як виконати, і отримувати на баланс громади проблеми, які незрозуміло, як вирішувати", - пише видання.