Екологічна безпека та збереження живої природи – саме те, що запропонував світові Президент України Володимир Зеленський в пункті 8 Формули Миру.
Серед важливих інструментів його виконання – система державного екологічного контролю в Україні. Війна стала лакмусовим папірцем для екоконтролю. Інспектори роблять те, що не робив ніхто в світі. Збір інформації про військові злочини росії проти природи, обрахунок збитків довкіллю від війни – це робота Держекоінспекції. Від того, наскільки якісно та оперативно її зможуть виконувати інспектори та чи матимуть необхідне матеріально-технічне забезпечення, а лабораторії відповідне сучасне обладнання, залежить якість та обсяг доказової бази. А отже притягнення агресора до відповідальності в Міжнародних судах та стягнення репарацій для відновлення довкілля.
Тож в часи стримування російської агресії, Україні потрібен інститут екоконтролю європейського зразка!
Інший вектор – наближення України до Європейської родини. У останньому звіті “Україна 2023” Європейська комісія надала нашій країні низку рекомендації на 2024 рік. Серед них – необхідність ухвалення закону про екологічний контроль та законодавства, що гармонізує його із законодавством про промислові викиди. Тож реформування застарілої системи екоконтролю та перехід на стандарти ЄС важливий!
Крім того, у воєнний час правопорушення у сфері природоохоронного законодавства і пов’язана з ними шкода довкіллю, не лише не припинилися, а в окремих випадках набули більших масштабів. Водночас вчасно виявити і припинити їх стало набагато складніше.
Суди двох інстанцій скасували незаконний штраф НБУ щодо ТОВ «Укрфінстандарт», незважаючи на тиск з боку зам голови НБУ Дмитра Олійника
Повістки поштою: коли чекати листа від ТЦК, хто визначає адресатів
Як син закарпатського "лісового мафіозі" Юрій Сойма "пиляє" гроші на Івано-Франківщині
"Робити це, як кролик": супербабуся влаштувала дуже відвертий показ на честь православного свята
Якою має стати нова система державного екологічного контролю в Україні?
наразі суть екоконтролю в Україні зводиться до притягнення підприємства-забруднювача до відоповідальності. Після проведення реформи основним підходом стане попередження шкоди довкіллю та відповідальність за його відновлення. Тобто у фокусі інспектора буде постійний моніторинг та збереження природних екосистем, а не очікування скарг та заяв і точковий візит на підприємство. Служби патрулювання та оперативного реагування будуть на захисті природи цілодобово.
сьогодні один екоінспектор відповідає за 447 квадратних кілометрів. Після проведення реформи за ним буде закріплено відповідну територію в 75,5 квадратних кілометрів.
Будуть змінені підходи й підходи до фінансування, кадрової політики та зміцнення матеріально технічної бази.
Прозорість заходів контролю та відкритість інформації буде забезпечено за рахунок застосунку ЕкоЗагроза. Він буде основним інструментом роботи кожного екологічного інспектора для фото та відеофіксації правопорушень і збору доказової бази.
Для того ж, щоб збільшити спектр вимірювань та точність досліджень, у планах із залученням міжнародної допомоги створити 12 сучасних вимірювальних лабораторій на зразок європейських.
Вся ця концепція реформи вже прописана у проєкті Стратегії реформування системи державного екологічного контролю та операційному плані її виконання у 2024-2026 роках. Проєкт документу вже опублікований для громадського обговорення